Досвід роботи над науково-методичною темою

 Досвід роботи над науково-методичною темою

«Інтегровані уроки, як один із методів розвитку творчих здібностей учнів початкової школи»

І. Актуальність  досвіду

Державним стандартом початкової загальної освіти передбачається одне з найголовніших завдань школи — всебічний розвиток та виховання особистості через формування в учнів бажання і вміння вчитися, повноцінних мовленнєвих, читацьких, обчислювальних умінь і навичок відповідно до пізнавальних можливостей дітей молодшого шкільного віку.

Актуальність та новизна ідеї інтегрованого навчання в тому, що вона є оптимальною для сучасного етапу розвитку національної школи, адже на даному етапі є ускладнення змісту освіти, зростання обсягу необхідної інформації та зменшення часу, відведеного для її засвоєння. Ідеї інтегрованого навчання сьогодні надзвичайно актуальні, оскільки сприяють успішній реалізації нових освітніх завдань: дають можливість учителеві разом із учнями опанувати значний за обсягом навчальний матеріал, досягнути формування міцних, усвідомлених міжпредметних зв’язків, уникнути дублювання у висвітленні низки питань.

Провідна педагогічна ідея досвіду:

Інтегровані уроки є потужними стимуляторами розумової діяльності дитини. Діти починають аналізувати, зіставляти, порівнювати, шукати зв'язки між предметами і явищами.

Інтеграція - це надзвичайно приваблива форма уроку для дитини. Діти більш схильні стомлюваності, яку викликає одноманітність. Інший, незвичний хід уроку спонукає його інтерес і стимулює активність.

  Інтегровані уроки часто супроводжуються відкриттями і знахідками.

 Крім перерахованого вище, уроки такого типу як можна краще розкривають творчий потенціал педагога. Це не тільки новий етап у професійній діяльності вчителя, а й чудова можливість для нього вийти на новий рівень відносин з класом.

 Інтегровані уроки переслідують мету розвитку образного мислення учня.

Інноваційна значущість пропонованого досвіду: 

Інтеграція – важлива умова сучасної науки і розвитку цивілізації в цілому. Адже нинішня стадія наукового мислення дедалі більше характеризується прагненням розглядати не окремі, ізольовані об'єкти, явища життя, а їх більш чи менш широкі єдності. Поняття «інтеграції» має загальнонауковий зміст і часто використовується у дидактиці. У загальнонауковому аспекті «інтеграція» – це процес взаємопроникнення, ущільнення, уніфікації знання, який проявляється через єдність з протилежним йому процесом розчленування, розмежування, диференціації. 

Теоретична основа досвіду:

Ідея педагогічної інтеграції, на думку дослідників, не є новим явищем у вітчизняній педагогіці. Слід згадати створений К.Ушинським синтетичний метод навчання грамоти, уроки мислення в природі В.Сухомлинського, уроки мистецтва Д. Ковалевського та Б.Юсова, педагогічну теорію співробітництва Ш. Амонашвілі, що побудована на засадах інтеграції. Серед сучасних дослідників, які опікуються цією проблемою, можна назвати Т.Браже, О.Гільзову, М.Масол, О.Савченко, Н. Сердюкову, О. Сухаревську, В.Фоменка.

Над проблемною темою працюю другий рік.

І етап:

       збір інформації;

       консультації;

       опрацювання документів;

       банк ідей.

ІІ етап:

       планування;

       початок впровадження елементів інтеграції;

       самоаналіз;

       напрацювання та поширення власного досвіду.        

 

ІІ. Шляхи і засоби реалізації досвіду

  Дитинство – особлива, цікава, незабутня пора. Це пора пізнання навколишнього світу, здобуття нових знань і вмінь. Це найважливіший і неповторний період у житті кожної дитини. Країна дитинства – початок людського життя. І перша сходинка в ньому, а, можливо, й найважливіша – це школа. У сучасній школі навчання починається з шестирічного віку. Психологи вважають, що це найбільш сприятливий вік для інтелектуального і соціального розвитку особистості. Наше завдання, як вчителів початкових класів, потурбуватися про те, як зробити навчання цікавим, захоплюючим. Таким, щоб дитині хотілося щодня з радістю йти в школу, а не вигадувати причину, як би залишитися вдома. Учителеві потрібно прикласти чимало зусиль, щоб малюк, який прийшов до школи, став особистістю, яка здатна мислити, здобувати знання, спроможна оцінити себе і тих, хто її оточує. Унікальність вчителя початкових класів полягає в тому, що він фахівець не з одного предмета, а володіє основами знань з різних предметів, а також з педагогіки та психології. Багато років поспіль педагоги шукають нові шляхи удосконалення навчально-виховного процесу в початковій школі, які б сприяли розвитку творчої особистості. На сучасному етапі реформування школи актуальним завданням є модернізація її початкової ланки. Велике значення приділяється особистісному підходу, що визначає нові цілі початкової освіти, а саме: охорона та збереження здоров′я дітей, розвиток індивідуальності кожної дитини та формування у молодших школярів бажання та вміння вчитися. Основа навчання у школі – урок. А завдання вчителя зробити його цікавим, захоплюючим, який би викликав у дітей радість, посмішку, бажання поділитися новими знаннями. Саме тому на уроках у початковій школі ми впроваджуємо елементи гри, що задовольняють два характерні бажання дитини «хочу гратися» і «хочу вчитися». Об’єднати ці два бажання допомагають нестандартні уроки, які запобігають втраті інтересу до навчання. Це спонукає нас, вчителів початкових класів, до пошуку, вияву творчості, імпровізації при підготовці та проведенні уроків. Одним із різновидів нестандартних уроків є інтегрований урок. Його мета – об’єднання кількох предметів однією темою. З досвіду роботи я знаю, що у дітей молодшого шкільного віку, особливо першокласників, переважає образне мислення. Рання інтеграція сприяє розвитку абстрактного мислення і в подальшому запобігає перевантаженню учнів. Системне інтегрування знань реалізується в навчальному процесі цілеспрямовано, динамічно розвиваючи розумові здібності учнів. При підготовці до уроку я, як вчитель-практик, намагаюся використовувати елементи інтеграції. Вважаю, що доцільно інтегрувати такі навчальні предмети, як :

·     Я досліджую світ і Дизайн і технології,

·     Читання й Образотворче мистецтво,

·      Математику та Я досліджую світ,

·      Читання і Музичне мистецтво,

·      Математику та Інформатику. 

Види діяльності, що інтегруються зі словесною творчістю:

1 вид. Ігрова та предметно-практична діяльність: малювання, інсценізація, відгадування загадок, діалог, ознайомлення з навколишнім світом, народознавство - орієнтує на чуттєві способи пізнання.

2 вид. Спілкування з природою - вводить в процес народження образного вислову, допомагає розкрити сутність зв’язків і залежностей у природі.

3 вид. Сприймання музичного й образного світу - спрямований на розвиток уяви, розширення розуміння значення слів, що пояснюють поведінку людей, явища природи, суспільні події.

4 вид. Сприймання та аналіз тексту, художнього та пізнавального - зіставляє словесний образ із графічним та музичним; активізує розвиток образного сприймання світу, уяви, думки.

Науково-дослідницька діяльність:

Учні на цих уроках активно включаються у діяльність, стають співробітниками вчителя, беруть участь у розв’язанні нових для себе пізнавальних і практичних задач.

Зміна місця проведення інтегрованих уроків:

·      класна кімната;

·      актова зала;

·      шкільна бібліотека;

·      ігровий майданчик;

·      шкільне подвір’я;

·      бібліотека мікрорайону Ліски.

ІІІ. Результативність досвіду

·      Відкритий інтегрований урок з математики та німецької мови «Додавання та віднімання двоцифрових чисел. Назвидвоцифрових чисел на німецькій мові» (2 клас)

·      Відкритий інтегрований урок зматематики та основ здоров’я «Українські страви на математичній кухні» (3 клас)

·      Відкритий інтегрований урок «Дзвоник чародійний серце веселить» (1 та 11 класи)

·      Відкритий інтегрований урок зукраїнської мови та Я досліджую світ «Розпізнаю пряме і переносне значенняслова» (2 клас)

 

    ІV. Поширення досвіду

·      Круглий стіл на методичному об’єднанні початкових класів «Інтеграція навичок «Щоденні п’ять» (читання для себе, читання для когось, слухання, робота зі словами, письмо для себе)»

·      Міні -тренінг  на засідання методичного об’єднання вичтелів початквих класів «Технологія «Кольорові капелюхи», прийом «Кубик Блума». Гра по-новому – навчання по-іншому з LEGO»

Розробки уроків, матеріали до них, статті щодо проблемної теми публікую на власному блозі, на освітніх порталах: «Всеосвіта», Всеукраїнський проєкт «На урок».

 V. Висновки

          Отже, в історії розвитку науки проблема інтеграції – одна з найдавніших і досліджувалася в різних аспектах. З позиції педагогічних наук інтеграція - це   процес зближення і взаємопроникнення, який повинен вивести учня на розуміння єдиної наукової картини світу. Необхідність інтеграції зумовлена не лише значним зростанням обсягу наукового знання, а й центральним завданням освіти–розвитку і саморозвитку сутнісних сил дитини в їхній єдності і цілісності. У розвитку сучасних освітніх систем інтеграція виступає провідним принципом, який проявляється як спосіб і процес створення багатомірності картини світу, що об’єднує різні форми відображення дійсності. Інтеграція як об’єднання у ціле певних частин чи елементів вважається необхідним дидактичним засобом, за допомогою якого створюється цілісна картина світу у навчально-виховному процесі.

    Визначено особливості реалізації виховної функції інтегрованого навчання. Інтегрований підхід до навчання забезпечує активний вияв самостійних зусиль учнів у творчому оволодінні знаннями, уміннями і навичками, створює систему взаємодій між учасниками навчального процесу, яка спрямована на виявлення і узгодження ціннісно-смислових орієнтацій та забезпечення діяльності молодшого школяра відповідно до його особистісного потенціалу. Вивчаючи можливості інтегрованого навчання, можна зробити висновок, що за цією методикою — майбутнє. Змістовні та цілеспрямовані інтегровані уроки вносять у звичайну структуру шкільної освіти новизну, оригінальність, сприяють формуванню цілісної картини світу, розгляду предмета з кількох сторін, дозволяють систематизувати знання, створюють сприятливі умови для реалізації особисто орієнтованого, розвивального навчання молодших школярів. Методично правильні побудова і проведення інтегрованих уроків сприяють підвищенню зростання професійної майстерності вчителя, тому що вимагають від нього володіння методикою сучасних технологій навчально-виховного процесу.





Немає коментарів:

Дописати коментар

  01 вересня 2021 року      Ось і розпочався новий навчальний рік. Сподіваюсь, мої любі другокласники, що цей рік стане для вас цікавим, плі...